Vulkaan Arenal en de nevelwouden van Monteverde - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu Vulkaan Arenal en de nevelwouden van Monteverde - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu

Vulkaan Arenal en de nevelwouden van Monteverde

Door: Jimmy en Masha

Blijf op de hoogte en volg Masha

22 Juli 2015 | Costa Rica, Fortuna

Is die vulkaan nou wel of niet actief...

Na het ontbijt in Sarapiqui zijn we snel vertrokken naar La Fortuna. Onderweg nog een kleine stop gemaakt om de beroemdste slangen van Costa Rica te bewonderen in een sepentarium. Ook hebben we daar vlinders, kikkers, kaaimannen en schildpadden gezien. En Xam heeft zelfs een rups gespot ^^ De rest van de weg naar La Fortuna ging erg voorspoedig, de weg was goed en Xam lag heerlijk te slapen achterin de auto. De gehele weg hebben we door een soort berglandschap heen gereden waar de paarden en het vee tussen de heuvels vredig staan te grazen. Hoe dichter we bij La Fortuna kwamen hoe hoger de bergen werden en uiteindelijk kwam de vulkaan Arenal in zicht. En laat ons volgende huisje nou net aan de voet van die vulkaan staan. Tijdens het zwemmen in het zwembad kwam het noodweer steeds dichterbij en wij waren dan ook net te laat om helemaal droog in het huisje aan te komen. Lekker bij het hotel gegeten waar een neusbeer ons kwam vergezellen en bijna Xam zijn handje mee naar huis wilde nemen.. tja dat krijg je der van als je wilde dieren voert.

Volgens Jimmy had het de hele nacht geregend en ook in de morgen kregen we een flinke plens over ons heen. Tijdens het wachten op droog en zonnig weer heeft Xam een klein ongelukje gehad in het huisje waardoor hij nu een dikke blauwe neus heeft. Gelukkig wist tante dokter Renate ons via de telefoon gerust te stellen en ook Xam is de rest van de dag gewoon gezellig geweest. Na de lunch met uitzicht op regen en een soort van kalkoenen in de bomen voor het huisje zijn we toch op pad gegaan. Via een klein bochtig weggetje kwamen bij de waterval die hier uit de vulkaan lijkt te komen maar eigenlijk vanuit een hoger gelegen meer de rio de la fortuna in stroomt. Een flinke klim naar beneden en ook weer omhoog, maar zeker de moeite waard om het natuurgeweld te aanschouwen. Op de terugweg even een ommetje gemaakt naar de hotsprings maar vanwege tijdgebrek even de jacussi van het hotel gedoken. En savonds heerlijk in het levendige dorpje la Fortuna gegeten. Het eten is hier overgens heerlijk, op de rijst met bonen als ontbijt na. Dat slaan we toch nog even over!

Onze laatste volle dag in la Fortuna zijn we er na het ontbijt op uit gereden naar de andere kant van de vulkaan. Hier hebben we een drie uur durende wandeltocht gemaakt door een stuk bos wat uitkwam ergens halverwege de vulkaan. En het uitzicht bestond uit de meren die ontstaan zijn na de uitbarsting in 1968. Waar de lava zijn weg naar beneden gevonden heeft, zijn rivieren en meren ontstaan en dat is een adembenemend tafreel. Xam heeft zich tijdens de wandeltocht heel groot gehouden want bij thuiskomst had hij toch wat verhoging, wij denken dat er weer tandjes aankomen. Dus de rest van de middag lekker rustig aan en dan gaan we in de ochtend rijden naar Monteverde.

We waren van te voren al een aantal keer gewaarschuwd over de slechte wegen naar Monteverde. En in de lonly planet staat beschreven dat dit bewust zo gehouden wordt om het touristme tegen te gaan om de natuur te beschermen. En wat was het een ***weg 30 kilometer lang onverhard en niet harder dan 20km per uur kunnen rijden. Laten we het zo zeggen, het uitzicht maakte een hele hoop goed! Aangekomen in het hotel zijn we gelijk doorgereden naar de Batjungle. Hier hebben we uitleg gekregen over de facinerende wereld van vleermuizen. Echt heel grappig dat wij dus bijna niks van die diertjes wisten, maar dat ze naast de veroorzaker van de embola ook tonnen insecten eten die de amerikaanse landbouw tonnen met geld bespaard op pesticiden. Ook Xam kon de vleermuizen erg goed vinden in de vleermuizengrot, hij krijgt ondertussen echte jungle eyes. 'S avonds in het dorpje wat gegeten en gekletst met een Belgisch stel dat zelf op reis was met twee meisjes (11 maanden en 2 jaar oud). Heel erg leuk om de verhalen uit te wisselen.

De volgende morgen lekker relaxed opgestaan en klaar gemaakt voor een wandeltocht door de boomtoppen. Door middel van bruggen en paden hebben we door de hoge boomtoppen gelopen van het cloudy forest santa elena. Het begin was in de mist, wat erg mysterieus oogde en gedurende de wandeling trok de lucht open en werd het zonnig. Echt prachtig hoe dicht de bomen bij elkaar staan en hoe groot de diversiteit dan toch ook nog is! In de middag lekker de beentjes laten rusten, want in de avond hebben we onder leiding van een gids een nachtwandeling gemaakt. Heel grappig allemaal met een zaklamp op zoek naar dieren. Ook Xam vond de lampjes reuzeinteresant dus die heeft niet geslapen. Het hoogtepunt was zeker een luiaard dat met haar kleintje door de boomtoppen aan het klimmen was. Naast heel veel insecten en exotische dieren hebben we ook het geluk gehad om een duif te spotten in zijn natuurlijke habitat.

De laatste morgen in Monteverde hebben we het Monteverde rainforest preserve bezocht en ook hier drie uur rondgewandeld. Hier was een stuk van het park afgesloten om de dieren rust te geven. Wij hebben voornamelijk lekker gewandeld en genoten van het uitzicht over de bergen aan de andere kant van het nevelwoud. Na deze klim zijn we over dezelfde onverharde ***weg weer door gereden naar Ricon de la Veija. Waar we door weg werkzaamheden helemaal kapot aankwamen. Tijd voor een paar dagen relaxen!!!!