In een groen groen groen... - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu In een groen groen groen... - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu

In een groen groen groen...

Blijf op de hoogte en volg Masha

13 Juli 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Op het vliegveld van NY kwamen we erachter dat we de verkeerde transfer hadden besteld, waardoor we onze voucher niet in konden leveren. Na een stevige dicussie hebben we de chauffeur toch maar achtergelaten met onze voucher en zijn wij ons klaar gaan maken voor onze vlucht... die vier uur later pas zou vertrekken. Ook deze vlucht heeft Xam zich als een heertje gedragen en ook deze keer ging het bij de douane bijzonder snel omdat we een kind bij ons hadden. Onze transfer stond al klaar met een naambordje (blijft leuk!) en bracht ons naar het eerste hotel in Costa Rica in San Jose. Na een kort middagdutje hebben we een korte wandeling gemaakt door de straten van San Jose en een boodschapje gedaan. Even een hapje gedaan in het restaurant en vroeg weer onder de wol, want deze keer stond de wekker om 5 uur.

Met een klein busje werden we afgezet bij een groot busje die ons een stukje verder op een bootje zou zetten. Dit zou alles bij elkaar ongeveer 2,5 uur duren, maar als het grote busje besluit om tegen een stilstaand klein busje aan te rijden, dan duurt het allemaal net even ietsje langer. Gelukkig kwamen we ogen tekort om het overweldigende groen te kunnen bekijken. Xam kon lastig slapen onderweg waardoor we besloten hadden bij aankomst hem even in bed te leggen en hem er weer uit te halen nadat hij een half uur de boel bij elkaar had gegild. Tijd om te splitsen. Jimmy is met de groep Tortugero gaan bezichtigen. En ik heb met Xam en een Costa Ricaanse familie het zwembad onveilig gemaakt. Op de weg terug naar ons huisje kwamen leguanen tegen en hebben we verschillende vogels kunnen bewonderen. Na even rommelen toch Xam weer op bed gelegd die deze keer heel lief ging slapen. Ik ben voor het huisje gaan zitten en heb rustig de drie leguanen de boom in zien klimmen om er even later weer uit te donderen. Nog voordat Jimmy terug is breekt de hemel open en krijgen we opnieuw een enorme hoosbui over ons heen. Jimmy heeft een hoop te vertellen over het schilpaddenprogramma op het eiland, mieren en sprinkhanen. Het dorpje waar hij geweest was, is op palen gebouwd om de overstromingen in dit gebied tegen te gaan. Alles word dan ook door middel van bruggetjes met elkaar verbonden. We hebben geprobeerd om Xam nog waker te maken voor het avondeten, maar die lag zo vast te slapen dat we zonder hem zijn gegaan. Na het avondeten een lekker spelletje en naar bed. Ondertussen blijft het met bakken uit de lucht komen!

Vroeg in de morgen is Jimmy vertrokken met een bootje de jungle in en Xam mocht bij hoge uitzondering naast mamma op het grote bed uitslapen. Jimmy zijn boottochtje viel een beetje tegen: brulapen, witkop apen, slingerapen, zwarte apen, veel vogels en leguanen. Nadat hij terug was zijn we samen gaan ontbijten en met zijn drietjes op de boot gestapt voor opnieuw een tochtje in de jungle. Deze keer hadden we echt geluk en hebben we enorm veel kunnen zien. Heel veel apen, wasberen, luiaard, kaaimannen, boa constrictor, heel veel vogels, leguanen, verschillende soorten salamanders en een gifkikkertje. Xam vond de boot ook heel leuk en toen hij moe was is hij heerlijk in slaap gevallen tegen Jimmy aan op de boot. De zon was ondertussen flink aan het schijnen en heeft mij dan ook van top tot teen verbrand. Xam was ingesmeerd en bleef dankzij de attente gids onder de paraplu uit de zon. Vanwege de hitte hebben de mannen even een plonsje gedaan in het zwembad voordat we gingen luchen. Tijdens de lunch heeft Xam lekker gesmikkeld van de rijst en aardappeltjes en zijn broodje laten staan... die is toch veel minder lekker ;D Na de lunch mocht ik ingesmeerd en ingepakt mee met de kajak tocht door de wat smalle slootjes van de jungle en Jim heeft lekker met Xam gebald op het gras. Het kajakken was erg ontspannen en leuk om schilpadden en apen te spotten. Bij terugkomst lag Xam al weer te slapen en die wilde weer niet echt lekker wakker geworden, dus na een nachtfles maar weer terug gelegd op bed. En wij weer super snel saampjes gaan eten. Eventjes de tassen weer inpakken want morgen verlaten wij Torugero en krijgen wij de huurauto om de rest van de vakantie zelf rond te reizen.

'S nachts hadden we opnieuw noodweer en de bliksem sloeg een aantal keer zo dichtbij in dat we de grond voelde trillen, gelukkig sliep Xam daar allemaal doorheen. Ook op de boot hadden we last van de nasleep van het noodweer, want er was een reusachtige boom over de rivier gevallen. Ze waren echter al bezig met de boom in stukjes weghalen dus heel lang hoefden we niet te wachten. Na de boot opnieuw de bus in waar de door de bananenplantages uitkwamen bij een restaurantje waar we gelunched hebben en de huurauto kregen. Zelf gereden naar Cahuita, ongeveer 2 uur rijden, zonder brokken. In Cahuita aangekomen hebben we even kort gesetteld in onze heuze bungalow en zijn we in het dorpje gaan eten. Hier was een soort van festival aan de gang met paarden. Dus we hebben heel wat paarden voorbij zien komen tijdens het eten. Jammer dat het om 6 uur weer keihard ging regenen dus iedereen van de straten naar huis trok. Wij zijn ook niet al te laat gaan slapen, want we zijn toch wel ietsje vermoeid van het reizen en alle indrukken.

• 14 Juli 2015 - 11:29

Natasja:

Wat leuk om allemaal te lezen! Ontzettend gave reis met mooie herinneringen. Ik kijk uit naar t volgende verslag! Wat staat er allemaal nog op de planning?

• 15 Juli 2015 - 02:52

Kelvin:

Groetjes uit Bladel (Kelvin, Lisa en Pascal)