Stijgen tot hoge hoogtepunten in verassende kou! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu Stijgen tot hoge hoogtepunten in verassende kou! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu

Stijgen tot hoge hoogtepunten in verassende kou!

Door: Masha

Blijf op de hoogte en volg Masha

28 Mei 2013 | Bolivia, La Paz

De eerste dag dat we in cusco waren hebben we gelijk een trein en tickets geregeld voor de Machu Pichu het plan was om met de bus en de trein naar Machu Pichu pueblo te reizen en daar te overnachten. Dit ging allemaal bijzonder soepel en op de dag waar we beiden het meeste naar uitgekeken hadden stonden we om 5:30 in de rij voor de bussen vanuit het dropje naar de Machu Pichu. Ook voor de ingang stond een kleine massa touristen te wachten want de poort ging pas om 6 uur open. Gelijk een mooi plekje gezocht waar we een mooi uitzicht hadden op de Machu Pichu en geen ruzie hadden met de bewaking :P het complex ligt een beetje in een dalletje dus we hebben een uurtje genoten van de mist die optrok en weer neerdaalde op de Machu Pichu echt heel magisch dus het was het zeker waard om er zo vroeg al te zitten.
Vervolgens hebben we de Machu Pichu Montana beklommen hiervoor stond anderhalf uur, maar na een uurtje en tien minuten traplopen was ik als 10de van de dag boven en de eerste Hollander en het was een overwinning!! Een geweldig uitzicht vanaf de top en de weg naar beneden is zeker niet minder zwaar met trillende beentjes hebben we nog een paar uurtjes over het complex gelopen andere gidsen afgeluisterd en weer terug gekeerd naar het dorpje.

In de avond de trein terug en een super goedkope taxi geregeld en thuisgebracht door een gids die met ons de taxi deelde dus weer veilig thuis. De volgende dag weer vroeg op om een dagtocht te doen door de heilige vallei. Met uitleg van een gids die speciaal voor ons in het Engels vertaalde omdat we bijna de enige niet Spaanse waren in de groep. Was fijn om eindelijk wat achtergrondinformatie te krijgen en wat symboliek te begrijpen. Aan het einde van de dag zijn we gestopt bij een typisch Peruaans gezin die ons uitlegde hoe ze van alpacawol truien maken enzo.

Om van cusco naar Puno te komen kostten ons een hele reisdag in de bus en bij aankomst viel Puno erg tegen. Terwijl we aangerand werden door een zwerver hebben we gelijk op het bustation een buskaartje gekocht naar La Paz in Bolivia.
De volgende dag wederom er vroeg uit om de traditionele eilanden van het titicaca meer te bezoeken. In een busje met andere touristen naar de boot en een half uurtje gevaren voor het eerste eiland. Dit eiland dreef op het water op riet, het was echt heel raar om hier te lopen. We kregen uitleg over hoe deze eilanden gemaakt worden en over het leven op deze eilanden. Vervolgens in de boot naar het volgende eiland waar ook traditioneel geleefd werd beetje jammer van de trappen omhoog maar we hebben ons niet laten kennen. Op dit eiland hebben we geluncht voor de hoofdprijs en zijn we na de uitleg weer afgedaald voor de boottocht van 3 uur naar Puno.

Vanmorgen zijn we in de bus gestapt naar La Paz in Bolivia weer twee nieuwe stempels erbij in het paspoort na een ellelange rij en op naar de zoutvlaktes!! De temperatuur komt hier overdag amper boven de 15 graden en daalt snachts naar de min kant van de thermometer een beetje jammer maar we kruipen snachts wel tegen een alpaca aan :P

• 28 Mei 2013 - 21:15

Mariska:

Super leuk om te lezen! Nog een trui gekocht? Veel plezier in ieder geval nog!

• 28 Mei 2013 - 21:22

Gusta:

Heb je foto's? Ben nu wel heel benieuwd naar alles wat je gezien hebt, het klinkt in ieder geval prachtig!

• 28 Mei 2013 - 21:33

Kelvin:

Het doet maar.. twee landen erbij en zeker nog geen eind aan te knopen! Geniet er nog maar een paar dagen van en laat vooral die zwervers met rust! Er zit thuis een man op je te wachten!

• 28 Mei 2013 - 23:37

Wilco:

nou over je conditie hoeven we in ieder geval niet in te zitten. leuk idee voor de conditie training van je nieuwe team met al die treden. geniet er maar lekker van. Jim zat lekker in het zonnetje op zijn kont trainen te geven. hier was het vandaag zowaar een keer erg lekker weer maar morgen is het weer over.
    groet, wilco

• 29 Mei 2013 - 00:13

Vriendje:

Hey schatje,
    Ondanks alle verhalen via de mail is dit toch ook nog steeds erg leuk om te lezen.
    Misschien toch te weinig warme kleren mee genomen als ik deze temperaturen zo lees.

Koop maar een lekker warme alpaca, of een trui daarvan,
    blijf je lekker warm overdag en snachts.

Veel plezier in Bolivia.

En niet teveel geloven van wat Wilco zegt hoor,
    ik heb heel hard mijn best gedaan om de kids bezig te houden :P

Geniet er nog even van,
    voor je het weet is het weer voorbij en kom je weer naar huis naar vriendje.

xxxxx

• 29 Mei 2013 - 00:13

Vriendje:

Hey schatje,

Koop maar een lekker warme alpaca, of een trui daarvan,
    blijf je lekker warm overdag en snachts.

Veel plezier in Bolivia.

En niet teveel geloven van wat Wilco zegt hoor,
    ik heb heel hard mijn best gedaan om de kids bezig te houden :P

Geniet er nog even van,
    voor je het weet is het weer voorbij en kom je weer naar huis naar vriendje.

xxxxx

• 29 Mei 2013 - 02:20

Masha:

Haha Gusta nee ik heb geen foto's gemaakt. Nee het probleem is een computer en tijd, maar je bent van harte uitgenodigd om ze straks te komen kijken op tv scherm.. Aan de anderen ik heb op zich wel 1 setje warme kleren zie er alleen op de komende foto's er niet zo gevarieerd uit :D Wilco hou Jimmy maar goed bezig!!