School is ook begonnen.. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu School is ook begonnen.. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu

School is ook begonnen..

Door: Masha

Blijf op de hoogte en volg Masha

09 Januari 2012 | Noorwegen, Bergen

Nou laat ik beginnen bij de donderdag, zodat alles weer lekker bij elkaar aansluit. Op donderdagmorgen hebben we een college gehad door een Noorweegse docent over de Noorse cultuur en gewoonten. En er zijn mij een aantal dingen bijgebleven zo geloven Nooren er heilig in dat er niet zoiets bestaat als slecht weer alleen slechte kleding.. nou geloof ik er heilig in dat ze hier in Noorwegen alleen maar slecht weer hebben en het zo een beetje positief proberen te houden :D Andere dingen die me bijgebleven zijn is dat je als buitenlander niet hoeft te denken dat je beter bent dan hun of hoeft te denken dat je ergens goed in bent of dat je ergens talent voor hebt, want dan zullen ze je "zachtjes" op je plaats zetten. Het was een erg leuke presentatie en hebben we veel geleerd. Vervolgens zijn we door een andere leraar meegenomen Bergen in voor een Citywalk en hebben we ongeveer 2 uur door Bergen gewandeld. We zijn hier en daar even blijven staan om wat te weten te komen van de bijzondere geschiedenis van Bergen en wat voor rol de Nederlanders daarin gespeeld hebben. We heben de Citywalk afgesloten in een soeprestaurant waar ik traditionele vissoep heb gegeten en die was erg lekker gelukkig. Na deze hele dag waren we behoorlijk gesloopt en hebben we 's avonds niet zo heel veel gedaan.

Op vrijdag hadden we onze introductie op onze eigen faculteit en dat is ongeveer een uur reizen vanaf mijn appartement en gelukkig waren onze buddy's extra vroeg om ons te begeleiden naar school en waren we op tijd voor de introductie. We hebben ons rooster gekregen voor de komende 12 weken en daarvan moet ik er 8 stage lopen in een Noorse ziekenhuizen. Eerst vier weken in een particulier MRI centrum en daarna vier weken in het ziekenhuis in het centrum van Bergen op de radiologieafdeling. Best wel spannend aangezien mijn Noors nog niet zo heel goed is. Na de introductie zijn we terug gegaan naar ons appartement en heb ik voor het eerst deze week een beetje adem kunnen halen op mijn eigen kamer, maar dat was voor korte duur. Want na het avondeten zijn we met de hele Erasmusgroep vertrokken naar een welkomstparty bij één van de buddy's thuis. En dat was super gezellig alleen was ik erg moe van de hele week en alle indrukken van die week, dus ik was om 10 uur helemaal op en ben lekker naar huis gegaan om als een blok te slapen.

Op zaterdag heb ik mega uitgeslapen tot 11 uur en ben ik vervolgens met Annelous de stad in getrokken om onze eigen city walk te gaan doen. We hebben een heel groot deel van de haven bekeken en het oude gedeelte van de stad bekeken waar het economisch middelpunt van de stad heeft gezetten. Veel mooie uitzichten gehad en heel veel gezien en ook heel veel geluk gehad met het weer, want het heeft bijna niet geregend. Ja bijna want het regent hier elke dag! Na vier uur wandelen werd het jammer genoeg al weer donker en zijn we naar huis gegaan om te eten. In de avond hebben we samen met Liesbeth "wie is de mol" zitten kijken om toch een beetje op de hoogte te blijven van de nederlandse hypes. Ik zou alleen echt niet weten wie de mol is, maar deze week nieuwe kansen. Toch ook maar op zaterdag vroeg mijn bed in om een beetje bij te kunnen slapen.

Zondagmorgen leek heel goed te beginnen geen wolkje aan de lucht en heerlijk weer voor een lekkere bergwandeling. Jammer dat half Bergen dat dacht en de light-rail stampesvol zat, maar vooruit. Onze buddy heeft ons in iets meer dan een uur de berg op geleid wat best wel spannend werd, omdat het bergop één grote ijsbaan werd, maar zonder brokken boven gekomen. En dan verwacht je een geweldig uitzicht, maar het was heel erg mistig dus we zagen vooral mist en mist en mist. Dus dat was heel jammer, toch maar een paar foto's maken toen de mist een beetje weg trok. Ook bergafwaards zijn we heel naar beneden gekomen en omdat het al weer een beetje donker begon te worden zijn we weer terug gegaan naar huis en hebben we een wat relaxde avond gehad, een beetje de was gedaan en wat aan de presentatie gewerkt die vrijdag gehouden moet worden.

Maandag morgen vroeg zijn we opnieuw met de bus vertrokken en hoewel we een andere weg gekozen hebben zijn we op tijd aangekomen voor een college evidence based pratice, een colle care en een college over professionalisme. Als laatste kregen we Noorsen les en hebben we heel kort geleerd hoe we ons voor kunnen stellen en wat vreemde letters en klanken voor ons doen leren kennen. Over het algemeen komt het best wel overeen met de Nederlandse taal en is de uitspraak niet heel moeilijk. De Engelsen en de Portugesen in onze klas hebben daar wat meer moeite mee. Om 4 uur waren we klaar en hebben we de berg afgelopen om de bus te nemen naar IKEA. Hier hebben we lekker couscous gegeten en hebben we nog gezocht naar goedkope spullen om ons appartementje wat leuker te maken, maar dat was toch wel heel moeilijk en ik ben uiteindelijk alleen naar huis gegaan met kaarsjes. Om half negen weer thuis een hele lange dag en morgen begint het weer extra vroeg want dan moeten we om half acht op de light-rail om naar school te komen.

Morgen hebben we een thema dag communicatie strategiën, woensdag onze MRSA test en Noorse les. Woensdag op donderdagnacht hopen we vanaf de berg Floyen te kunnen genieten van het noorderlicht, maar als het bewolkt is gaat het hele feest niet door. Donderdag hebben we een patiënt die komt vertellen en moet we een casus uitwerken en tegen die tijd zal ik een even korte update doen van de week

• 10 Januari 2012 - 11:48

Paula:

Ja,

Foto's op een berg maken met mist, heel veel mist komt met heel bekend voor. (Lees, probeer een foto van het uitzicht van de grootste berg van San fransico, wat krijg je, heel veel mist)

• 10 Januari 2012 - 17:04

Gusta:

Wat een super leuk uitgebreid verslag! En hoe vind je Bergen tot nu toe? Behalve dat het regent en het er vroeg donker is? Is het een leuke/gezellige/mooie/interessante stad? Foto's zijn in ieder geval leuk om te zien!

• 11 Januari 2012 - 13:26

Heidi:

Leukleukleuk, en opzich vind ik die foto's met een paar wolkjes juist wel iets hebben. Je kunt toch een aardig stuk van Bergen zien. =)

En net als Gusta ben ik benieuwd naar Bergen zelf, zijn er leuke kroegjes ofso? ;) En heb je het al live meegemaakt die 'buitenlanders-zijn-minder-dan-ons' mentaliteit? Wel grappig eigenlijk dat ze dat zelfs in een presentatie noemen, ze hebben iig zelfkennis die Noren, ghehe.

Hav fun maar weer. =)
    -xx-

• 11 Januari 2012 - 18:30

Marja Tieman:

hoi nicht het klinkt allemaal erg druk en je moet veel opslaan in een korte tijd maar allemaal ook wel leuk die auto die in de brand stond op 1 jan, die was van Taxi van de laan jammer er was echt niets van over een collega dacht dat die nog wel even kon door rijden met een lekke band niet slim dusen niet doen dus van ons tweedjes groetjes en een dikke knuffel xx

• 12 Januari 2012 - 19:59

Plony Jan Lage:

Vul hier je reactie in...Hallo masha leuk dat we je kunnen volgen in bergen.De winkeltjes zijn we ook geweest apart he alles van hout en dicht op elkaar maar wel gezellig. We hoppen nog veel van je te lezen groetjes ook van ome jan.

• 16 Januari 2012 - 13:36

Marjoo :

Masss!! Even lekker je blog lezen, even n soort van op vakantie met m'n laptopje in noorwegen mhaha :D Wat schrijf je toch lekker over alles wat je doet! klinkt vet gezellig die parties bij je buddies en leuk dat er altijd nog n ikea is waar je lekker kan eten haha! Je doet volgens veel leuke nieuwe dingen man! En fijn dat de zon ook nog een beetje schijnt daar :)

Leuk toevalligheidje :) Was dit weekend bij een orkest waar ik n meisje had ontmoet die ook n tijdje in noorwegen heeft gewoond voor stage! Ze was in Oslo en heeft echt n supertijd gehad :) Kijkt er leuk op terug enzo :)

Noouuu have funnie (moet wel lukken volgens mij haha) n een warme knuf van hier! :) xx Marjo