Een week vol ervaringen.. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu Een week vol ervaringen.. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Masha Hoogeboom - WaarBenJij.nu

Een week vol ervaringen..

Door: Masha

Blijf op de hoogte en volg Masha

14 Januari 2012 | Noorwegen, Bergen

Voordat ik helemaal met mijn blog begin wil ik eerst alle mensen bedanken die tot nu toe me gevolgd hebben en leuke berichtjes achter laten (ook de mensen die het lezen en geen berichtje achterlaten hoor). Ik vind het erg leuk om van iedereen te horen wat ze bezig houd en hoe het met ze is :D

Dan ga ik maar weer beginnen waar ik ben geeindigt de vorige keer. Hoe goed het reizen met de bus op maandag ook ging. Op dinsdag had openbaar vervoer zoals gewoonlijk weer een hekel aan mij in combinatie met het heerlijke weer van Bergen duurde het bijna 2 uur om naar school te komen en was mijn jas na ander half uur flinke regenbuien niet meer waterdicht, verrassend genoeg mijn nieuwe all stars wel. Eindelijk op school aangekomen hebben we een hele leuke dag gehad over communicatie strategiën. Hoewel ik niet geheel onbekend ben met communicatie was het heel grappig om verschillende modellen uitgelegd te krijgen die uitleggen hoe communicatie verloopt. Wat voor soort status iemand in is als hij iets zegt, vanuit welke status diegene dan een antwoord zou willen en wat jij als MBRT’er kan doen om ervoor te zorgen dat iemand zich als een normale volwassene gaat gedragen en gewoon de MRI in gaat. Deze themadag werd gegeve voor een externe docent uit Engeland die erg goed te verstaan is en dat is hier soms ook wel heel anders. Ze bracht alles op zo een leuke manier dat het heel veel weg had van stand-up comedian en we mochten heel veel oefeningen zelf mee doen. Om erachter te komen hoe belangrijk het eigenlijk is om oogcontact te houden, de belangrijkste dingen aan het einde van een conversatie te zeggen en dat mensen het beste onthouden wanneer ze dit een aantal keer hebben gelezen. Het was uiteindelijk een hele leuke dag en ik heb een hoop geleerd. Nadat we op school klaar waren hebben Annelous en ik nog een keer de reis gewaagd naar de Ikea, omdat daar volgens de belgen allemaal gratis dingen te vinden waren en we eigenlijk ook wel onze saaie kamers misschien wat op kunnen fleuren. Maar ons openbaar vervoer pech was nog niet helemaal afgelopen dus het duurde even voordat we er waren. Tegen die tijd konden we gelukkig wel genieten van heerlijke couscous met fallaffel balletjes. Na de hele Ikea ondersteboven gehaald te hebben hebben we alleen gratis popcorn kunnen vinden en ik had wat kaarsjes gekocht voor wat extra gezelligheid in mijn kamer. We waren best wel laat weer thuis en we moesten de volgende dag alweer vroeg uit bed.

Want woensdag morgen moesten wij om 8 uur ons MRSA test laten doen in het ziekenhuis. Als je hier ergens op tijd wil zijn, dan moet je een uur van te voren weg gaan dus stond ik om 7 uur al in de light rail. Gelukkig hoefden we maar een half uur te wachten met warme chocolademelk. Vervolgens ben hebben ze een monster genomen van mijn neus en mijn amandelen (altijd heel fijn). Als we negatief zijn dan horen we niks en als we positief zijn dan krijgen we dat ergens volgende week te horen, dus ik ben benieuwd. Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar onze kamer en omdat het buiten nog donker was ben ik gewoon even lekker in bed gekropen voor twee uurtjes om even een beetje uit te slapen. Natuurlijk niet te lang want in de middag stond de tweede Noorse les op het programma en hebben geleerd om klok te kijken in het Noors, wat precies hetzelfde gaat als in Nederland, dus dat is vette pech voor de rest, want die snapte er helemaal niks meer van (engelsen/ portugesen) en daarnaast hebben we leren tellen, onze geboortedatum leren zeggen en weten we nu de meest basale lichaamsdelen te benoemen. Om vier uur ware we alweer klaar en zijn we naar huis gegaan en hebben we speziebonen met aardappels en een hamburger gegeten. Het allereerste stuk vlees hier gegeten, omdat dit heel erg duur is en ik eigenlijk al amper vlees eet maar het voor Annelous wel heel goed is om het te eten. Woensdagavond hadden we met twee Belgische meisjes afgesproken om gezellig wat bij te kletsen, maar die hadden openbaar vervoer pech. Dus dat gaf me mooi even de gelegenheid om aan mijn afstudeerproject te zitten.

De volgende morgen weer vroeg ons bed uit, want er stond een patiënt op het programma die ging vertellen over zijn ervaringen. Zeven minuten voordat de les begon zei hij tegen mij dat ik niet te laat mocht komen anders moest ik een liedje zingen. Zeg ik met mijn grote waffel dat dit geen probleem is, omdat ik mooi kan zingen (ook al zijn mijn collega’s bij Degro het daar niet mee eens :P) dus zei die man dat ik gelijk goed in de gaten gehouden zou worden door hem. Oepsie, maar gelukkig niets van gemerkt. Deze man had MS en ging vertellen wat voor inpact dat had gehad op zijn leven, hij was zijn vrouw verloren had een zelfmoord poging gedaan en was ervan overtuigd dat geen vrouw hem meer zou willen omdat hij MS had (neej niet omdat hij soms een beetje een eikel is :D). Dus hij had de vrouw van zijn kinderen verloren en was nu uiteindelijk getrouwd met een vrouw die niet kan praten maar een soort van gromt. Al met al wenste hij ons een enstige ziekte toe, voor maar een week, zodat we zouden leren genieten van elke dag en van elk moment. En hoopte hij dat hij nu duidelijkhad gemaakt dat 80% van de mensen met MS niet in een rolstoel zitten en niks kunnen. Na dit college kwam een andere man die iets kwam vertellen over de filosofie achter zorg en we denken over het bewaren van afstand tot de patiënt. Maar na twee en half uur geneuzel gericht tegen een tafel snapte ik er niks van en was het hoofd van de afdeling naast mij in slaapgevallen. Dat was wel een beetje een domper op de dag. In de middag zijn we langs het VVV geweest omerachter te komen wat er eigenlijk te doen is in Bergen. Eigenlijk hadden we het meeste al zelf uitgezocht dus heel informatief was het niet. Door dat college in de middag waren we Annelous en ik een beetje chagerijnig, maar dat hebben we ’s avonds wel weer goed gemaakt, want toen hebben we gezellig bij Suzanne (belg) een aantal uur zitten kletsen en was het om 11 uur echt tijd om naar huis te gaan, want moest nog een presentatie voorbereiden voor die dag daarna.

Op vrijdag hebben we eindelijk de goede busverbinding gevonden en waren we een half uur te vroeg op school. De eerste presentaties waren van de Noren en gingen over het schoolsysteem hier en over de gezondheidszorg. Vervolgens hebben we de presentatie van de Portugesen gehad en daar heb ik vooral veel geleerd over hun eten en architectuur (dat was niet helemaalde bedoeling :S). Vervolgens waren wij aan de buurt en hoe makkelijk presenteren me eigenlijk af gaat was het toch wel moeilijk om de hele tijd goede Engelse zinnen te maken. Uiteindelijk ging de presentatie best wel goed en vonden de rest de presentatie leuk om naar te luisteren. Als laatste kregen we de presentaties van de Engelsen en de Ier. Het was best wel grappig om te horen hoe gezondheidzorg en educatie er eigenlijk aan toe gaat in andere landen in vergelijking met Nederland. Vervolgens moesten we een tijdje wachten op onze derde Noorse les. Hierin hebben we wat dingen herhaald en hebben we wat geleerd over eten en omgang met de patiënt. Vervolgens zijn we naar de accomedatie van de Engelsen gegaan om wat tijd te overbruggen voordat ons welkomsfeest van de school zou beginnen. Hier hebben we wat Ieren en Australische ontmoet, wat jammer was dat ik er geen bal van kon volgen door al die verschillende accenten. ’s Avonds was het welkomsfeest met pizza en hebben we heel gezellig kunnen kletsen met iedereen en gingen we om kwart over elf naar huis om te voorkomen dat we extra moeten betalen voor de light-rail. Hier op fantoft was ook een feestje, maar ik ben lekker naar huis gegaan om nog even te skypen.

Zaterdagmorgen mega uitgeslapen en vervolgens boodschapjes gedaan en wat schoolwerk gedaan. Zometeen ga ik met Annelous winkelen in de stad. Vanavond gaan we uit eten in Bergen met een deel van de ersamusgroep en zullen we vervolgens het nachtleven gaan bekijken. Morgen willen we de berg op om wat te genieten van de natuur en natuurlijk wie is de mol nog even inhalen.

  • 14 Januari 2012 - 13:16

    Heidi:

    Lekker druk daar! Wel erg leuk dat je je geen moment verveeld en zoveel opsteekt, niet alleen van de Noren maar vast ook over Engeland, Ierland en Portugal. :)
    Pfoeh ik heb best wel een off-day vandaag, dus je verslagje was weer lekker 3 extra SOG-minuten, lalala. Nouw ik ga mezelf echt van die pc af schoppen en zie je volgende verslag vol spanning (??) tegemoet! :p

    -xx-

  • 14 Januari 2012 - 15:05

    Tante Plony Ome Jan:

    Masha je heb het best wel druk met alles dus 77 dagen zijn best wel snel voor bij.
    O ja waarom moet je naar ikea voor wat leuk op je kamer. Je heb de slingers al uit hangen leuke foto,groetjes van ons

  • 16 Januari 2012 - 13:49

    Mayooo:

    whaha oo ik lig helemaal in n deuk van je verhaal! Je schrijft echt gezellig grappig en mooi dat je zoveel leuks doet daar :D Ik heb deze week n auditie gedaan voor n koor en ik ben gewoon door :D Ik heb in de happy modus :) Nu weer aan de muziekstudie. Even m'n vingers in de move. Ik wacht met spanning op je volgende gezellige stories damdamdaam :-)) XX

  • 18 Januari 2012 - 10:54

    Natasja:

    Leuk joh!
    je bent al flink aan t genieten zie ik.
    Heb je het al iets warmer daar?
    Heel veel Plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Masha

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 15645

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 30 Juli 2015

New York en Costa Rica

12 Mei 2013 - 12 Juni 2013

Peru

01 Januari 2012 - 01 April 2012

Buitenlandstage Noorwegen

Landen bezocht: